woensdag 20 maart 2013

wat er aan vooraf ging




Het zal vorig jaar circa rond deze tijd zijn geweest dat ik radio 1 luisterde en geïnspireerd raakte. Marcel Kalisvaart, prince of illusions, zou in 2012 deelnemen aan het FISM tournament in Blackpool. Dè prestigieuze wedstrijd voor goochelaars en illusionisten. Wat ik zo bijzonder aan het verhaal van Marcel vond was de samenwerking met zijn vader. Dick Kalisvaart is de ingenieur van diverse illusies. Daarnaast bouwt hij ze ook en samen verkopen ze illusie acts.

Met grote passie spraken zowel Dick als Marcel op de radio over hun vak. Dit korte radio interview heeft dusdanig indruk op mij gemaakt dat het mij aan het denken heeft gezet over passie voor je vak. Niet in de laatste plaats omdat de opdrachten vorig jaar moeizaam binnen kwamen. Ik was met name zelf op zoek naar een creatieve impuls. 

Waarom was ik ook al weer in de fotografie gaan werken? Ik wilde toch beeldverhalen maken over mensen. Beeldverhalen over mensen met een passie. Passie en overtuiging in wat je doet. De tijd verstrijkt en ondertussen begint een splinter idee vorm te krijgen. Inmiddels wat het plan ontstaan om een fotoreportage te maken van mensen die werkzaam zijn als goochelaar of illusionist. Dit met als doel het te exposeren.

Wat moet een magic artiest er voor doen om met zijn vak bezig te zijn? Hoe ziet zijn dag er uit als hij gaat werken? Dat zal de rode draad zijn van mijn beeldverhaal. 

En toen begon de zoektocht naar deelnemers. Met wie zou ik willen werken en hoe krijg ik mensen overtuigd dat ze er aan meewerken? Ik wilde een mix tussen gevierde professionals, semi-amateurs en amateurs. Omdat het een klein wereldje is heb ik mij zoekgebied uitgebreid met Nederland en België. 

Via diverse fora werd kwamen de reacties binnen van mensen die er deel aan wilde nemen en als snel moest ik de selectie gaan beoordelen. Sommige aanmeldingen hadden niet de passie of overtuiging die ik zocht maar er zijn ook een paar afgevallen nadat er afspraken mee waren gemaakt. Gelukkig waren er ook al spoedig vijf serieuze kandidaten die helemaal aan mijn opzet voldeden. Waaronder de professionals Winfried & Angelique, bekend van TV.

De eerste fase verloopt voorspoedig.







Geen opmerkingen:

Een reactie posten